Ridning 19:30 onsdagar

Haha, ni förstår nog när ni läser rubriken vad jag har gjort. Jag har anmält mig till en ridkurs! Nybörjar-grupp för vuxna blev det, något som säkert förvånar många som inte känner till min bakgrund.
När jag var liten älskade jag hästar, hade massor av hästböcker och hade väldigt många hästkunskaper. Att börja rida var min största dröm som nio-åring och jag fick tjata på mamma och pappa för att få börja rida. Efter år av tjat sa de slutligen ja, men fick snabbt dra in det. Vet ni varför? Jag blev allergisk!
Jag blev riktigt sjuk i astma och allergier mot bland annat pälsdjur, hö, damm och smuts, björk, pollen, honung....bla bla och jag var så dålig att jag inte ens kunde sitta tillsammans med någon som hade pälsdjur i klassen. På grund av testning av olika medeciner och sådant uteblev jag från skolan i cirka en månad. Minns fortfarande hur jobbigt det var...usch.

Men som tur är så har min allergi förbättrats avsevärt genom åren och jag känner inte lika mycket av dessa saker som jag gjorde tidigare, vilket har lett till att jag kan ha några få pälsdjur. Jag vet inte exakt vad jag tål och inte tål längre, eftersom det var längesedan jag gjorde testningar för det (man gör ett så kallat "pricktest" på sjukhus), men jag har märkt att jag tål vissa saker bättre än vad jag gjorde tidigare. Jag kan till exempel ha hamster,  något jag verkligen inte kunde som barn. Och jag kan ha hund. Visserligen är det en pudel jag har och den är klassad som allergivänlig ras, men det är inte alltid pälsen som spelar någon roll. Man kan vara allergisk mot saliven och sådana saker och tack och lov är jag inte det!

Min ridkurs börjar på onsdag och kommer att vara tio gånger framöver. Jag tycker det ska bli jättekul, hästar är så vackra och ståtliga djur. :) Har ridit lite grann när jag var barn, men då bara ponny-ridning där någon annan har lett mig, jag har alltså inte fått hålla själv. Nu får jag det och jag ser fram emot det!! :)
Ni som läser kommer säkert tycka att det är dumt att jag börjar rida när jag är allergisk. Men saken är den att jag har inte varit i ett stall sedan jag var cirka 6 bast. Jag har knappt sett hästar på nära håll sedan dess så jag vet ärligt talat inte OM jag fortfarande är allergisk. Barnallergier kan nämligen förbättras genom åren och om man har tur kan man börja tåla mer och mer. Jag tänker testa. Fungerar det inte så fungerar det ju inte. Just nu har jag ingen allergimedecin, men jag ska se om jag behöver den eller inte. Isåfall får jag köpa en och se hur det blir då. :)
Ska ta pricktest snart också. Dessutom rider min lillebror och han är också allergisk mot hästar. Men han klarar det. Hoppas att det är samma för mig. ^__^

Jag anmälde mig idag till Karlshams ridklubb och jag är riktigt exalterad och ser verkligen fram emot det. Ni får hålla tummarna för mig!

Är som en liten flicka just nu... Hihi horsiiiiieees!!!!!!!!!! :D

Kommentarer
Postat av: MissMagicGirl

Vad härligt att du ska börja rida! Tycker att det är bra att du testar igen. Det är ju ofta så att man växer ifrån allergier.



Ska också tipsa dig om en sida med massor av Hello Kitty saker. Hade egentligen tänkt tipsa om den i mitt julmail men jag glömde. ^_^;;

Här är länken: http://www.gadgetgirl.se/categories/Hello-Kitty/

Tyckte särskilt att detta halsband var sött: http://www.gadgetgirl.se/products/Hello-Kitty-Halsband-.html

Ha det bra!

Kram!

2010-01-13 @ 01:23:59
URL: http://missmagicgirl.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0